Revbensspjäll...

Jag började bra med att fota när jag skulle fixa mina revbensspjäll häromdagen.. men sen så blev allt så stressigt mot slutet att jag glömde bort det hela.. men jag tänkte iaf bjuda på lite tips och tricks...

Dessa ingredienser använde jag iaf...

revben mat revbensspjäll grillat
Tjocka huggna revben, morötter, palsternacka, rotselleri, lök, lagerblad, timjan, vitpeppar och chili.

Snitta revbenen på köttsidan i ett rutmönster.. detta för att köttet inte ska dra ihop sig så mycket till en boll när det tillagas, utan hålla sig mer platt... dessutom så ger det ett fint mönster på köttsidan med...

178909-348
Snitta ca 0.5 cm ner...

Lägg sedan allt i en stor kastrull och fyll upp med kallt vatten.. lägg gärna i en köttbuljongstärning eller två, så får det lite mer fyllig smak.

178909-349

Låt nu allt koka upp och håll ett öga på det hela när det väl börjar koka... då tränger äggviteämnena ut ur köttet och kommer upp på ytan som ett skum... detta skall man ta bort med en sked eller hålslev...

Låt allt puttra på medelvärme i ungefär 1.5 timme...tag sedan upp dem och lägg dem att svalna nånstans.

Själva spadet som har bildats i grytan, kan man sila och sedan reducera för att sedan göra sås av...

När köttet har svalnat, så skall det penslas med glaze. Du kan göra en egen eller köpa färdigt på flaska...jag gjorde en egen baserad på senap, ketchup, olja, sweet chili, ingefära, hackad vitlök och soya. Denna penslar man på köttet och låter sen köttet ligga och dra några timmar.

När det sen är dags att grilla det hela.. så skall man få färg på köttet och grilla det så det blir genomvarmt igen... varje gång som du vänder köttet på grillen, så penslar du på lite glaze.. detta gör att du kommer få mycket smak på köttet...

Tyvärr så hade jag inte tid och huvud med mig för att ta bilder på den färdiga maten.. för vi kom hem så sent från skogsbranden.. men jag ska försöka komma ihåg det till nästa gång.

När allt är grillat, skär upp köttet i lagom stora bitar.. och servera med coleslaw och klyftpotatis.. kanongott vill jag lova!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0