Nya råd, nya rön...

Satt och googlade lite om just laktosintolerans.. och hittade detta på flera ställen:

Om man är laktosmalabsorbent och dessutom får bevär vid intag av laktos är man laktosintolerant. Vid laktosintolerans har man brist på enzymet laktas, vilket kan bero på olika saker; en nedreglering av laktas (primär laktosintolerans), en skada på tarmen (sekundär laktasintolerans) eller medfödd laktasbrist. Det ospjälkade laktoset kommer ner i tjocktarmen och förjäses till kortkedjiga fettsyror och gaser. Dessa kan beroende på individ, tarmflora och laktosmängd ge symtom som magknip, utspänd mage, ökad gasbildning eller diarré.

Det där är exakt vad jag lider av... ganska så ordagrannt... vilket gör att jag väntar med spänning på hur det ska gå när jag åker till labbet på sjukhuset om 1½ vecka för att göra en laktosbelastning... då om nåt lär jag få svar på det hela...

Jaja... vi får väl se.. ska nog ge mig på ett försök att skära ner på mjölkprodukter så mycket jag kan nu... fram tills dess...

Kommentarer
Postat av: Anna

Ja men det var ju så jag var....hela hösten, och hela ämnesomsättningen blev helt fel! Sen bytte jag till låglaktos mjölk, och alla produkter som jag kan byta ut mot låglaktos och jag är såååå mycket bättre. Så testa med att byta mjölken sen....

2007-06-06 @ 11:50:03
URL: http://mandalaya.se/blog
Postat av: Thomas

Vatten är till för hästar och mjölken är till för barn. Du har blivit vuxen och då är det bärss (öl) som gäller.
Fråga doktorn
ThN

2007-06-06 @ 13:19:24
Postat av: Kajsa

Kan även vara tarmfickr eller polyper vilket är väldigt vanligt speciellt hos "män".Krya på dig:-)

2007-06-06 @ 19:32:58
Postat av: M

såg ang laktos- vi har bytt ut allt vi äter mot laktosfritt. Valio har många bra produkter (dyrare ja...) för oss som inte klarar laktos:)

2007-06-07 @ 09:55:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0