Det omtalade brödet..

Hmm.. åter på jobbet.. ska se om jag kan minnas hur jag gör mitt bröd...

För 2 bröd...
Ugnstemp: 175 grader

1 paket jäst
2 msk vatten
5 dl yogurt naturell
2 stora msk honung
3 msk olja
2 tsk salt
4 dl müsli av önskat slag (dock inte start eller sånt trams)
3 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
4 - 6 dl vetemjöl
margarin
2 avlånga bakformar (sockerkaksform)

Gör så här:
Smula ner jästen i en stor bunke, slå på vattnet (kallt) och rör om tills jästen har löst upp sig.
Blanda yogurt, honung, olja och salt i en kastrull, värm upp under omrörning till 37 grader.
Slå yogurten över jästen och blanda ner müslin.
Rör ner grahamsmjölet och rågsikten, en dl i taget.
Fortsätt med mjölet och rör ner tills det att degen släpper kanterna och inte kladdar för mycket.
Ställ på jäsning under bakduk ca 40 minuter.
Smörj formarna med lite margarin.
Lägg upp degen på mjölat bord, och arbeta degen smidig. Använd lite extra mjöl om den är kladdig.
Dela degen i två lika stora delar och forma avlånga rullar som längdmässigt passar in i bakformen, och lägg degen i formen.
Nagga med en gaffel och låt jäsa under bakduk ytterligare 40 minuter.
Sätt in brödet mitt i ugnen och grädda ca 35 minuter.
När brödet låter ihåligt om du knackar i botten på det, då är det klart.

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: pierre

husligt värre...

2007-03-25 @ 22:43:07
URL: http://dapierre.blogg.se
Postat av: S.

ska jag prova idag ^^

2007-03-26 @ 14:27:53
Postat av: Anonym

Om Ditt goa bröd: Låt jäsa till dubbelstorlek, kanske 40 min beroende på rumstemperaturen och se till att temeraturen i brödet blir 95 grader inuti så är det dax att ta ut det ur ugnen.
Lycka till
ThN

2007-03-26 @ 18:01:47
Postat av: Mia

Måste säga jag är imponerad av ditt fotografiska minne:-O

2007-03-29 @ 09:52:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0