En tisdagkväll på brandstationen...

Ja, vad gör vi egentligen en tisdagkväll på brandstationen?

Vi börjar 18.00.. har upprop, där vi går igenom vilka bilar vi åker med och vad vi har för uppgifter på larm... idag sitter jag som rökdykare på förstabilen.. och med tanke på att vår andrabil som åker på en hel del smålarm är under uppgradering, så åker vi på alla larm idag med "ettan".
När ropet är klart och allt snack är avklarat.. så kollar vi bilarna.. kontrollerar så vi har luft i våra luftpaket, att radioapparaterna fungerar när vi ska rökdyka och att materialet är komplett på alla bilar... den som har stegbilen tar ut den och reser stegen så att vi vet att det fungerar.

Sen så är det lite olika jobb som skall ordnas... vad nu styrkechefen har till oss.. idag hade inte jag någon direkt uppgift, så jag passade på att gå igenom alla fack på förstabilen, se var allt finns och känna på sakerna lite.
När klockan sen är 20, så plingas det i högtalarna, då är det dags att fysa... dvs innebandy...
Tre matcher till 10 spelar vi.. och det brukar ta lite över en timme.. sen så är det fri fys i gymmet... lyfta lite skrot eller köra lite mer kondis.
Bastu, bubbelpool eller bara en dusch följer efter det.. sen är det gemensam fika... mackor, kaffe, choklad osv... idag så bjöd jag på mitt egna hembakade müslibröd.... som var mucho mambo uppskattat...
In i salongen och kolla på tv... sporten först och främst.. sen normalt sett så har vi ju nån film att kika på, men idag var det dåligt på den fronten...

Efter fysen är det så att det är ledig tid.. så vi kan göra vad vi vill egentligen.. vill man gå och lägga sig kan man göra det.. vill man bara kolla tv så gör man det...det enda är att man måste vara i byggnaden.. går larmet ska vi vara på väg till platsen inom 90 sek...

Så ser en helt vanlig kväll ut på brandstationen.. mycket mer spännande än så blir det inte.. såvida vi inte får ett larm då förståss...

Nu ska jag minsann ge mig.. jag ska iväg till Timrå imorrn för att jobba, har tagit ett pass för en kollega...

Gonatt...

Kommentarer
Postat av: Elin

Kul att läsa hur ni arbetar, det är ju ganska likt så som de gör på killens praktikplats, men ändå.

Vad är det för kamera du har tänkt dig? System?

2007-03-21 @ 09:31:36
URL: http://mojjan.wordpress.com
Postat av: Anna

Jo, the joy av nattskift....det enda som var spännande hos oss igår var att vi invigde löprundan på 1,2 km runt stationen....och american idol uttagningarna.

2007-03-21 @ 09:53:56
URL: http://mandalaya.blogsome.com
Postat av: Anonym

Äntligen fick jag reda på vad Du sysslar med när det inte brinner. Annars har det varit brudar,bredband, data visserligen går det ju under samma grupp. Allt skall pillas på.
ThN

2007-03-21 @ 12:24:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0