En återblick...

Hmm.. jag tyckte att jag fick lite dålig respons på det inlägg jag skrev häromdagen gällande skillnaderna i aktiviteter bland unga idag och på min tid...

Tänkte att jag skulle lägga till lite av mina tankar om det hela...

När jag var i åldern 8-15... så fanns det alltid saker att göra.
Jag hade ingen dator hemma, utan jag var ute med mina vänner och spelade boll, lekte kurragömma, röda vita rosen, spelade brännboll osv osv...

Om det var så att vi inte hade något gäng att spela boll med, då använde vi fantasin och hittade på något.. det fanns en ravin där jag gick i skola... och dit brukade vi åka efter skolan för att bygga fördämningar och liknande.. det var hur skoj som helst.. och vi kunde vara ute ända tills det mörknade.. utan att våra föräldrar behövde oroa sig för var vi var eller vad som hände med oss.

Idag så verkar det som att man som förälder måste oroa sig hela tiden, för det finns vapen, knivar, gängbråk och andra jäkligheter överallt... det händer en massa skit runt om i landet som gör att man som förälder nog har svårt att undvika att tänka på.

Frågan är dock om det hade varit så om dagen ungdomar inte var så jäkla bortskämda med att få allt serverat på silverfat...

Idag så frågar media ungdomar i områden som är drabbade av mycket kriminalitet varför de går runt o bara drar på stan och gör livet surt för andra... som svar får de att de inte har något annat att göra... kommunerna lägger ner alla fritidsgårdar och liknande... javisst, så är det kanske.. men när jag var ung, då gick man inte ut på stan och slog ner oskyldiga människor för att fritids var stängt.. nä, då hittade vi på saker tillsammans... lekte lekar och liknande...

En annan grej som jag reflekterat över.. är det här med stillasittande barn och feta ungdomar. Jag tycker det är skrämmande att se en del ungdomar idag.. som har en övervikt på 20 kg.. där fläsket bara väller ut över byxkanten..
Jag tror att en stor del av anledningen till det är att man är inne mycket mer.. man spelar datorspel, chattar med vänner på msn och många har hela sitt liv på internet... man går inte ut och leker med sina vänner längre, utan man umgås på nätet...

När jag var som mest aktiv inom idrotten.. så höll jag på med fem sporter samtidigt.. jag hade något som skulle tränas dagligen... och jag vet att det kostade min mamma en massa pengar, men idag är det absolut värt det. Många vänner fann jag genom idrotten.. och många vänner kommer alltid att finnas inom idrotten med...

Jag vet inte om det här blev så sammanhängande som det var i mitt huvud.. men jag tycker att det är så himla mycket saker som kan vara beklämmande när man väl börjar tänka på det.. och jag gillar verkligen inte vart Sverige är på väg...

Kommentarer
Postat av: En Södertäljebos Liv II

Lustigt, jag diskuterade just det här med min mamma (igår), jag sa ungefär det du skrivit här medan mamma hävdade att en stor skillnad förr var att folk var hemma mera, man hade mamma hemma eller det var massa vuxna hemma i kvarteret. Nu är det inte så längre, folk jobbar heltid och barnen har mycket tid själva, för att få uppmärksamheten så begår de brott eller allvarliga bus.

2007-09-01 @ 22:03:18
Postat av: MissEllie

Helt sant det du skriver. Jag hade varken mobiltelefon eller dator innan jag fyllde 16 år, och det var 1996! Vi var alltid ute som barn, alla ungarna på gatan och lekte oavsett åldrar! Så jag håller med dig, mycket har förändrats på kort tid, och kommer väl att fortsätta göra det också.

2007-09-01 @ 23:27:17
URL: http://missellie.blogg.se
Postat av: Lari

Södertälje: Jadu.. jag vet då inte.. min mamma jobbade en massa när jag var ung, och jag tror att det var många av mina vänner som hade det likadant.. men visst, det kan ju vara så som din mamma säger med..=)
MissEllie: mjo, tyvärr är det väl så.. och tyvärr så är det inte någon positiv utveckling...

2007-09-02 @ 09:39:38
URL: http://webkocken.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0