Sjuksyrrorna ut i strejk!

Jag läste på Expressen om strejken som är på gång inom sjukvården, och jag kan inte mer än hålla med det som sägs.

Dock så är inte sjukvården den enda yrkeskategorin som ständigt kämpar för att få högre lön baserat på ansvaret man har i sitt jobb gentemot människor.
Brandmännen runt om i landet bedriver samma kamp ständigt och konstant.
Dock är det många som anser att det är som att stånga huvudet mot en vägg, det går inte att förhandla.

Nackdelen som vi brandmän har, är att vi inte får lov att gå ut i strejk, inte med Kommunals hjälp iaf.
De gånger som vi har "gått ut i strejk" så har det varit med hjälp av sjukvården eller andra kommunalt anställda som i sin tur har gått ut i strejk för att hjälpa brandmännen.

Som brandman i Sundsvall, har jag en ingångslön på 17 600:- plus ett fast OB på drygt 2000:- det ger mig en bruttolön på cirka 20 000:-.

För mig, som inte har familj eller lån utöver CSN, så klarar jag mig alldeles ypperligt på den lönen men jag förstår de kollegor som har familj som inte får lönen att räcka till.

Visst, att jobba skift innebär en massa tid över i veckorna, och många brandmän kombinerar sitt jobb med något slags extraknäck, för att öka på sin inkomst, men ska det verkligen behöva vara så?

Om man ser till vad vi utför och vilka risker vi tar, så tycker jag inte att lönen räcker till. Vi har ett ansvar att rädda liv, egendom och miljö och gör det med bravur oavsett tid på dygnet eller årstid. Vi riskerar vårt liv varje gång vi rökdyker, för just rökdykning anses vara ett av de farligaste arbetsmoment man kan utföra i ett yrke.

Jag vet att det finns många som förvånas över att brandmän har så dålig lön, för många tror att vi har en lön på 30 000:-. Det är den vanligaste reaktionen har jag fått iaf när folk frågar om lönen.

Dock så tror jag att det är svårt att få till några stora löneförändringar just pga att det är kommunalt styrt, och i dagsläget så har nog de flesta kommuner en svångrem på sin budget.

Jaja, bara lite tankar det här... jag är iaf nöjd med mitt jobb och min lön, men självklart så hade det känts bättre att ha ett par tusen till i lön per månad.

Kommentarer
Postat av: Angelica

samma sak med äldreomsorgen, de får inte heller strejka, eftersom de boende måste ha hjälp dygnet runt.

läraryrkets status ska också höjas, men inte genom att locka med en lön högre än överlevnad utan genom ökad kompetens vid utbildningen. vi älskar jan björklund!

sverige är på väg utför :S

2008-04-20 @ 10:37:40
URL: http://supergirlsdontcry.wordpress.com
Postat av: Tiagirl

Men...har inte NI risktillägg edyl? Tom min sambo har ju det på ett par tre tusen i månaden. Han jobbar "bara" i en hamn med lassning och lossning å sånt där. Tror det dör/skadas fler brandmän än hamnarbetare...

2008-04-20 @ 13:09:38
URL: http://tiagirl.se/blogg/
Postat av: Lena

skulle inte heller tacka nej till några tusen mer i lön..men som sagt undersköterske jobb är väldigt lågavlönat...som brand yrket. Man tror att ni har väldigt mycket mer i lön. Men så är visst inte fallet. Så tragiskt att när man jobbar med människor så är vi inte värda mer. Ser på min sambo som jobbar som takläggare har mer i lön än vad jag har. Och han säger med att jag borde ha mer i lön än han. Men så är det inte...men det är bara att gilla läget eller byta jobb. Men varför ska man byta jobb när man har ett som man trivs med.

2008-04-20 @ 14:01:31
URL: http://trollflikka.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0