Bilar är ju bara skit...

Ja, vilket äventyr.. min kära pärla som har varit sååå snäll och skötsam sen jag fick henne.. valde att svika mig stenhårt igår...

Var på väg till Härnösand på kvällen.. och när jag var 1.5 mil utanför Härnösand, så small det till under bilen... min första tanke var: Körde jag över en stackars hare nu eller?

Men nä, så var inte fallet.. för 10 sekunder senare så började batterilampan lysa.. och då visste jag direkt vad felet var.. fläktremmen...och den remmen får vattenpumpen att snurra med.. vilket innebär att bilen går varm så fort remmen går av...

Det var bara att stanna fint intill vägkanten... och fundera på hur man skulle lösa detta.. en stackars skåning mitt ute i ingenstans i norrland.. som inte känner alls mycket folk... hmm...

Ja, jag fick ringa till Mattias som jobbade.. och lyckligtvis så var de en gubbe plus på skiftet (händer typ otroligt sällan)... så han kunde sätta sig i en bil och köra iväg och hämta mig.. så vi bogserade pärlan till Timrå... där batteriet tog slut.. och då ställde vi bilen på brandstationen över natten...

Idag när jag och en kollega skulle fixa dit en ny rem och byta bromsklossar fram.. så gick allt perfekt.. bromsarna var inga som helst problem.. och fläktremmen var inte heller några problem.. förutom en liten detalj... det var tydligen inte remmen som hade gått av igår...utan det visade sig att det var ena remskivan som hade gått av helt.. rostat sönder helt enkelt... den som är på drivaxeln... och det var inte det lättaste att få tag i.. fanns inte på mekonomen.. och berners hade ingen hemma... så vi beställde en ifrån Vimmerby bilskrot istället...

Så, nu står pärlan snällt på brandstationen i Timrå med nya bromsar.. och väntar på att få sina sista delar fixade... och jag sitter utan bil ett tag.. tur att man jobbar i helgen, så att man inte skulle bli arg över att man inte kan åka o fiska...=)

Kommentarer
Postat av: Malin

Nu väntar jag med spänning på en likadan video på dej som kock. Fram med stekpannan nu och filma med lilla kameran. Vill ju lära mej mer om matlagning. Snälla Lari :-)

2007-10-04 @ 17:09:54
URL: http://malinsmirakel.blogg.se
Postat av: Malin

Ja bilar e inte mö att ha *ler*

2007-10-04 @ 17:10:40
URL: http://malinsmirakel.blogg.se
Postat av: Carin

Bilar ska fungera. Punkt slut! Det ska räcka att tanka, besikta och byta däck, sen ska den rulla klanderfritt och vara nöjd och glad.. :)
Min värsta mardröm är att få stopp på bilen på en väg med mitträcke och där det bara är en fil. Hoppas att det inte hände dig!

2007-10-04 @ 18:21:32
URL: http://carinsspektakel.blogg.se
Postat av: Pierre

jag har sagt det många gånger till dig....KÖP NYYYY bil...

2007-10-05 @ 08:43:29
Postat av: sandee

men fifan vad drygt, ibland hatar man bilar mer än nåt annat :D synd att det är så sjukt underbart o ha en när dom väl funkar hehe

2007-10-05 @ 17:52:12
Postat av: Lari

Malin: haha.. jaså?.. men det blir så galet stora filmer ju.. om jag inte ska orka hålla på att redigera en massa.. vi får väl se..
Carin: ja, jag håller med dig.. det är lagom trist när bilar inte vill funka.. jag fick faktiskt stopp på en väg med mitträcke och en fil, men lyckades rulla så långt att jag kom till en korsning, där mitträcket var slut för tillfället..
Pierre: mm.. snart är det fan inte långt borta alltså..
sandee: haha..mm.. är ju såå skönt att ha bil, man blir bekväm av sig..;)

2007-10-06 @ 13:19:27
URL: http://webkocken.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0