Sverige, vart är vi på väg?

Jag undrar lite, vart är vårt samhälle på väg egentligen?

När man läser dagstidningar, så är det dagligen mord, försök till mord, misshandel, våldtäkter osv osv...
Mängder av grova brott som bara eskalerar hela tiden.

Jag kommer ihåg förr i tiden, när jag började gå ut på krogen, då behövde man inte vara så himla rädd för att hamna i trubbel, för då slogs inte folk lika mycket. Visst, det förekom, men inte alls i den grad som idag.

Idag finns det gäng som drar ner på stan på helgen, och väljer ut offer som de kan misshandla, totalt oskyldiga människor som inte har haft någon som helst kontakt med de som slutligen misshandlar dem.

Dock tycker jag inte att det är det värsta, utan det värsta är hur lätt folk verkar ha att använda vapen av något slag. Knivar, basebollträn, ja t.o.m. pistoler.
Hur snett i samhället har man hamnat om man är villig att braga någon om livet pga att personen inte har en cigg att bjuda på, för att han/hon inte ens röker? För det är precis det som sker i vårt samhälle idag, folk drar en kniv och är inte rädda för att använda den, utan att ens tänka på konsekvenserna.

I värsta fall så dör personen, vilket leder till många frågor bland sörjande. Det leder förhoppningsvis till ett långt fängelsestraff för förövaren, som i sin tur troligtvis aldrig har en chans till ett normalt liv igen.

Konsekvenser är ett ord som jag inte tror existerar längre bland vissa i samhället, likaså respekt.

Jag tycker det är hemskt att man ska behöva vara rädd om livet när man ger sig ut på krogen för att roa sig, för någonstans i ryggraden finns den tanken hos mig iaf.

Visst, jag har aldrig varit i slagsmål, men jag är en fegis med, jag backar ur snabbt om jag märker att det är på väg att byggas upp något, jag anser att det är bättre att fly än illa fäkta.

Jag undrar bara var samhället tappade kontrollen, och vad som har förändrats så otroligt mycket de senaste 20 åren.. är det någon som vet?

Kommentarer
Postat av: Hon

Vet du att jag tror att våra föräldrar och våra mor- och farföräldrar tyckte precis likadant om oss när vi var i åldern för att de hade växt upp på ett helt annat sätt. Men jag håller fullständigt med dig. När startade det här okynnesvåldet? Blir ungdommar så förbannat uttråkade när de inte får miljoner impulser varenda sekund av (nu hårddrar jag) dataspel och liknande att de måste försöka återskapa det på annat sätt?

Människor är dumma, så är det bara. Tyvärr blir människor bara dummare och dummare ju närmare framtiden vi kommer.

2008-03-04 @ 11:06:51
URL: http://alteunderctrl.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Jadu, man kan ju fråga sig vad som händer med samhället- men frågan är ju om det inte varit såhär "jämt"?
Kan inte påstå att jag är rädd för att hamna i bråk själv, men det är sjukt att det är såpass vanligt.
(Fördelen med studentställen- inte alls lika stökigt där :p)

2008-03-04 @ 15:49:33
URL: http://jenkajenka.blogg.se
Postat av: Åsa

Vi måste ta ställning mot våldet och hjälpa de som blir drabbade. Tyvärr tror jag att många går förbi stället för att hjälpa till.

2008-03-04 @ 20:57:04
Postat av: Anonym

bra att du inte slåss :)

2008-03-08 @ 22:03:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0