Det här med jul...

Som ni säkert har sett, har vi hållit på att julpynta en massa och förbereda en massa julmat de senaste dagarna.

Skoj säger kanske många..och mysigt med jul osv.. men jag har inte samma syn på julen.
För mig så har julen aldrig associerats med mysigt och familjärt, för i min familj har aldrig hela familjen varit samlad.

Mina föräldrar skilde sig när jag var två år gammal, och har man skilda föräldrar innebär det att man firar varannan jul hos mamma och varannan jul hos pappa, så har det varit i stort sett varje jul för mig med.

Det innebär att vi aldrig har haft en sån mysig släktjul, med all släkt samlad på julafton, med mor- och farföräldrar, syskon, fruar och alla andra under ett och samma tak. Nä i vår släkt, så har det alltid varit så att man har firat julen på olika håll... och nuförtiden är det mer så än nånsin.

- Mamma är i Lund och firar jul, men åker oftast bort över julen eller gör som de senaste åren, hjälper till med att de hemlösa i Malmö ska få lite jul firande.
- Pappa firar julen i Finland med sin fru och min lillasyster.
- Min storasyster firar julen i Usa med sin familj och deras släkt där.
- Min farmor firar julen tillsammans med min farbror och hans fru i Finland.
- Mina två andra farbröder som jag inte har så mycket kontakt med.. firar julen på sitt håll.
- Jag själv, jag undviker helst att fira julen...mest för att jag inte tycker att det är så himla speciellt längre.

Så, allt det här julpyntandet, inhandlandet av julklappar och allt som har med julen att göra.. det klarar jag mig utan egentligen.. så länge som jag inte själv har barn och fru, så kommer jag nog inte bry mig så mycket om julen.

i år ska jag fira julen på jobbet, för jag jobbar på julafton..och mamma min kommer upp till mig över julen och hälsar på.. så hon ska göra mig sällskap på jobbet på julafton.. sen på kvällen kommer hon och jag vara tillsammans och äta en pizza eller nåt annat icke juligt...=)

Dock har jag en önskan som jag har haft länge länge... nämligen att få samla ihop alla i släkten.. alla som är nära och kära..under ett och samma tak..och kunna fira julen tillsammans hela högen..men det är inte något som skulle funka, pga vissa faktorer...men det är en dröm jag har...

Egentligen är det väl lite tråkigt att jag egentligen inte hade haft något emot att jobba precis hela julafton.. eller bara sitta hemma och kolla på tv och äta nåt gott...men sån är jag.. och det är väl min bakgrund med familj och släkt som gör att jag har fått den synen på julen som jag har....

Hur ser din syn på julen ut?.. är det något som är väldigt speciellt, eller kan du vara utan det egentligen?


Bli en vinnare

Kommentarer
Postat av: Majda

hjälp mig att välja en snygg klänning till nyår, kommentera i min blogg.

2007-11-28 @ 19:12:12
URL: http://majdas.blogg.se/
Postat av: Lexie

Tråkigt att du har fått en annan syn på julen

2007-11-28 @ 19:14:13
URL: http://musicofc.blogg.se
Postat av: malincatrin

Kändes sorgligt att läsa den här texten. Min syn på julen, ja jag vet inte hur den är. Hittills har jag alltid firat jul med familjen, mammas systrar (bortsett från de senaste 10 åren då min minsta moster firat jul på annat håll) och mor- och farföräldrar. I år kan julen bli väldigt speciell så jag håller en tumme och hoppas på det bästa.

2007-11-28 @ 19:33:34
URL: http://malincatrin.blogg.se
Postat av: svea

svar: Jaa, det är det verkligen! mums

2007-11-28 @ 19:40:05
URL: http://retarded.blogg.se
Postat av: Egoina

jaa, menyn täcker inlägget..

2007-11-28 @ 20:09:44
URL: http://egoina.blogg.se
Postat av: Natalia

hahaah, aa kanske de :P

2007-11-28 @ 20:12:35
URL: http://chocolait.blogg.se
Postat av: MissEllie

Tåcker oxå att det är tråkigt att du har en sådan syn på julen. Själv ser jag mig som bortskämd när det gäller julfirande. Jag firar alltid med mina föräldrar, syster med familj och moster, hennes Man och min 2 kusiner. På senare år har det tillkommit sambos och nu min söta lilla systerson. Vi firar vartannat år hos varderas familj. Det är jättemysigt och få träffas och äta och dricka gott och bara umgås. Har firat en jul ensam när jag bodde i USA, det var den värsta julen i mitt liv.

2007-11-28 @ 20:18:12
URL: http://missellie.blogg.se
Postat av: Anna-Viktoria

Jag jagar inte.. men jag längtar - massa massa massa!!
Och den nya är sååå fin =) Me love it! Var ju utan nästan ett år och hade den i nästan 6 år innan dess.. så det var på tiden!
Min syn på julen.. well, jag anser att det är sorgligt att människor får för sig att vara sådär "äckligt" snälla för att det är jul, folk ger för att dom vill ha. I de flesta fall iaf.. och jag avskyr det. (Samma med tex alla hjärtans dag.)
Jularna hos mina föräldrar har inte direkt varit trevliga, mat - paket - jag och pappa kollar på en film och säger inte ett ord till varandra - sova.
Haft turen att ha pojkar med trevliga familjer så jag har iaf fått lite av det "familjiga" men I dont like it..
Förhoppnigsvis blir det en resa till solen över jul i år. Hade varit underbart!!

2007-11-28 @ 21:19:56
URL: http://annaviktoria.blogg.se
Postat av: Madelene Löfblad

åhhh tack så jättemkt :)
haha.. jag gillar inte att äta djur så mkt och julen är alltid alkoliserad om man säger såå ;)

2007-11-28 @ 21:38:17
URL: http://negerboll.blogg.se
Postat av: Therese

Hej. Jag brukar ju bara tjuvläsa din blogg och aldrig kommentera men nu måste jag ju säga något! Julen är ju alldeles underbar, jag längtar (och har gjort det ett tag) efter att få börja pynta och sätta upp ljusstakarna (har köpt en jättefin julstjärna till köket). Jag har alltid firat jul med hela familjen hemma och jag tycket att det är den
mysigaste högtiden vi har, jag har många glada barndomsminnen från julfirandet. Johan är ju unjefär som dig så han blev nog lite otumlad när han var med mig hemma förra julen =) Men i år blir det första året jag inte firara julafton hemma med familjen utan jag ska vara kvar här med Johan. Det kommer nog att kännas jättekonstigt. Hoppas att du kommer och hälsar på oss nu när du är nere i skåne. Många kramar // Therese, Johan, Chili, Zack och Sixten...

2007-11-28 @ 22:39:57
Postat av: AA

svänskaläraret har en rättning!!! "Mina föräldrar skilde sig när jag var två år gammal, och har man skilda föräldrar innebär det att man firar varannan jul hos mamma och varannan jul hos mamma, så har det varit i stort sett varje jul för mig med." LÄS. du ser nog vad jag menar.. annars hintar jag... har du två mammor? ;)

2007-11-28 @ 22:41:07
URL: http://supergirls-dont-cry.blogspot.com
Postat av: Camilla

Fina foton :-)

2007-11-29 @ 13:26:18
Postat av: Åsa

Hej! Jag blev nästan lite ledsen i ögat när jag läste om dina jular...Det bästa med julen är att träffa nära och kära, att äta gott och julens alla dofter! Jag önskar bara att julklappshysterin kunde försvinna för det viktigaste med julen är att få mysa med alla man tycker om!

2007-11-29 @ 21:22:33
Postat av: Camilliondollar Baby

Julen är den enda högtid som jag firar, förutom födelsedagar. Jag älskar julen! Jag firar med mina föräldar och syskon och deras familjer.

2007-12-01 @ 10:13:49
URL: http://BlogglosaCamilla.Blogg.se
Postat av: Elisabet

Jag håller med dig.
Sedan jag frivilligt lämnade ett långvarigt äktenskap,avskyr jag julen.
Det gör ett av mina barn också.

"Fy f-n för såna här moderna jular där man ska turas om överallt..!" sa hon och ordnar sedan dess själv sin jul.

Om då inte alla såg så himla lyckliga ut .., tänker jag ..-)

2007-12-04 @ 21:59:30
URL: http://www-cikoria.blogspot.com
Postat av: Lina

Jag har gått från att tycka att jul är viktigt till att inte tycka det. Orkar liksom inte. Ska också jobba på julafton. Sen blir det väl en sushi eller något annat juligt hemma för mig själv. Men det känns ädnå helt ok på nåt sätt. Får väl blogga eller nåt;)

2007-12-05 @ 18:03:52
URL: http://litenfro.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0