Gäsp...

Oj... nu var det jobbigt att gå upp...

Det är dags att åka till jobbet igen... men vad gör det egentligen.. jag är så glad för att jag har det jobb jag har.. så det är skoj att gå till jobbet. Men visst, det hade varit skönt att sussa vidare i ett par timmar...

Ha en härlig dag alla!

Sommar o sol...

Efter fisket som vi hade.. så blev det självklart bastu och dopp i sjön... så här kommer det lite bilder på det med...;)

178909-326
Här njuts det för fulla muggar.. precis doppat oss i sjön.. 17.5 grader...

178909-324
Här sitter vi hela grabbgänget...

178909-325
En bild till på mig bara...

178909-327
Det här vad vi käkade på kvällen... makalöst goda revben.. och helstekt ryggbiff... kan lova att det var supergott!

Akta er för viruset på msn...

Alltså.. om det är någon som försöker skicka en fil till er som heter typ image001.zip eller liknande.. acceptera inte...det brukar följa med ett meddelande om att det är bilder på personen ifråga... men det är ett elakt virus.

Bara ett tips till alla er!

Lite mysiga bilder...

Jag tog lite härliga nattbilder med vid stugan.. som jag blev ganska så nöjd med..=)

178909-330

178909-329

178909-328

Mer, mer, mer...

Här kommer lite bilder från vår fisketur... där även jag lyckades hitta rätt drag för att fånga lite mot slutet... har faktiskt aldrig haft nåt flyt med fiskandet uppe vid stugan...

178909-323

178909-322

178909-321

178909-320

178909-319

178909-318

Lite bilder från Suomi...

Som lovat, så kommer det ett gäng bilder från semestern... håll till godo!

178909-317
Kantarellskörd...

178909-316
Skogens gula guld...

178909-315
Liten ledstad...

178909-314
Farmor och lillsyrran i Hangö...

178909-313
Jag på kvällen efter att ha målat hela dagen.. notera skillanden i färg mellan arm och ben...*s*

178909-312
Farsan fick komma även han komma med på bild...

178909-311
Spikat mig o tummen eller nåt?

178909-310
I målartagen...

178909-309
Och här målas det ännu mer...

Jag kom på en grej...

Idag är det faktiskt på dagen 6 månader sen jag började jobba som brandman här på Räddningstjänsten Sundsvall/Timrå... snacka om att tiden går snabbt alltså!!!

Bröllop i antågande???

Ett riktigt stort grattis till my man Pierre som igår gick och ställde den stora frågan till sin älskade Lenita... och svaret blev givetvis ett rungande JA!

Jag bara myser när jag tänker på det hela.. för jag har suttit som spindeln i nätet gällande många saker när det gäller dem.. och nu så har de ringmärkt varandra... sååå härligt!!!

Nu ser jag fram emot att kunna ordna fram ett par riktigt kanonfina vigselringar och sen ett storslaget bröllop...woohooo.. party!!!

Måste ju ta o bjuda upp de kära hit till Sundsvall med så vi kan fira lite i förskott med... har ju ett par flaskor skumpa som väntar på dem...

Så, ett stort stort grattis gubben... u know i love ya!

En givande dag...

Ja, då har man varit på jobbet i ett dygn igen...och det har varit ett kanontrevligt dygn minsann...

Igår så grillade vi igen... jag hade förberett en massa här hemma innan.. hade gjort revbensspjäll.. som jag hade kokat i 2 timmar, så de var riktigt möra och fina.. sen så marinerade jag dem och grillade dem på kvällen på jobbet.. till det hade jag gjort coleslaw och sen var det klyftpotatis till det.. gubbarna (och tösen) var mäktaimage307 imponerade...

Sen idag så fick vi agera lite hjältar.. vi räddade livet på en kanadagås. Vi fick ett samtal till stationen om en person som hade sett en svan som hade fastnat i fiskelina eller nåt sånt, och behövde lite hjälp, så vi åkte dit.
Det visade sig att det var en kanadagås som hade fastnat med båda fötterna i ett stort fiskedrag, krokarna satt med hullingarna genom fötterna på den stackaren, så den kunde inte simma ordentligt.. och tur var väl det egentligen för annars hade vi nog inte haft en chans att fånga den.

Hur som helst så lyckades vi fånga in den och sen så fick vi operera lite för att få väck krokarna.. men det gick fint.. sen så släppte vi ut den igen och han simmade glatt vidare...

Känns bra när man kan rädda en stackars gås med.. sen så är det alltid skoj att få lite annorlunda larm...=)

Lite bilder iaf...

Ok, har suttit o fixat med mina bilder nu.. och här kommer lite smakprov.. från första dagen hos pappa..

178909-301
Fick börja jobba direkt.. upp på taket o måla...

178909-302
Varmt o gott var det iaf.. så man fick ta sig en vilopaus med...

178909-303
Syrran lånade kameran o tog lite fina bilder...

178909-304
Spaghetti-borste?

178909-305
Lilla söta Demi fick vara lite modell med...

178909-306
Syrran själv som modell...

Så.. lite smakbitar... det kommer mer imorrn...

Lite godsaker..

Jag fick ju med mig lite godsaker hem från Finland...

En ny skärm till datorn... från farsans jobb...

image299 En Planar PL1911M

Sen så fick jag en klocka med.. som företaget hade gett pappa i 60-års present...

image300 En Suunto Observer

Borta bra, men hemma bäst...

Jo, så är det nog minsann...

Är hemma i Sundsvall igen.. även om det känns skumt att komma "hem" till Sundsvall.. har nog inte riktigt anpassat mig helt till att bo här än... men det kommer med tiden.

Har en del att stå i innan jag kan lägga in bilder o ha mig.. så ni får ha lite tålamod.. men det kommer...

Regn, regn och åter regn...

Usch... nu har vädret vänt totalt här i Finland.
Igår var det strålande solsken fram till typ 15...sen så började det blåsa och komma in ett gäng moln. Efter det, så har det bara varit fuktigt... eller rent ut sagt dyblött...

Men men.. .efter regn kommer sol, sägs det...

Fästingar...

Hmm... jag kom ju på att jag glömde bort att berätta att jag fick min första fästing nu när vi var uppe i stugan... givetvis när vi var och plockade lite svamp.. sen så upptäckte jag den på kvällen i bastun, en liten liten svart prick på insidan av låret... men helt tydligt en fästing...

Fram med fästingpincetten och börja operera... och det var minsann inte det lättaste.. tjuriga jäklar de där fästingarna..

Jag lyckades dock få bort allt, så risken att man ska åka på en infektion eller borrelia eller så.. .är nog extremt liten, vilket ju är skönt det...

Niccan: Demi är en beagle... (o nu så måste jag ju få veta, är niccan en förkortning för nicole kanske?)

Nu ska jag äta lite frukost.. sen ska jag ställa mig och måla en massa och lapa sol samtidigt...

Tillbaka efter en helg i stugan...

Såja.. nu har jag äntligen fått tillbringa lite tid i stugan... dock så blev det inte så skoj väder som vi hade hoppats på, men det funkade.

Fiske blev det ju en del med.. inte så mycket som jag själv ville, men lagom mycket....dock så uteblev de stora monstren... även om vi fick ett gäng med gäddor, aborrar och idar....kommer lite bilder på det med sen.

Imorrn så är jag ensam här hemma.. ska ta hand om Demi (hunden)..och måla en massa brädor... och passa på att lapa lite sol med.

Jag såg att det kom en fråga om jag är singel... jodå..jag är så singel som man kan bli... så kom med förslag...;)

En snabb liten uppdatering...

Ett par dagar har gått... och jag bara njuter av min semester...

Har iofs fått hålla igång en del här hemma hos pappa... med takjobb, målning och lite snickerier... men det är ju bara härligt det... skoj att få jobba lite ändå.

Första dagen, så blev det lite målning på taket för min del.. lite fläckar som behövdes fyllas i...sen efter det så byggde vi en plattform till soptunnan vilket var ett större jobb än vad vi trodde först... men det blev jäkligt bra.
Sen blev det bastu och mat på kvällen..

Igår, så var vi i Hangö med farmor.. det är ju där pappa och farmor har vuxit upp.. så vi var där och hade en resa bakåt i tiden... sen var vi på kyrkogården i Hangö och även i Helsingfors där min mormor och morfar ligger...
På kvällen så hade vi en liten seafoodkväll... bjöd in lillsyrrans exkille och jag lagade saffranskokta blåmusslor och sen åt vi räkor efter det... hur gott som helst... tyvärr så var jag så inne i maten, att jag glömde ta bilder på det härliga vi hade...

Idag så har vi målat plankor till ett staket som skall byggas.. vädret har varit lite sisådär... men inget regn iaf... och senare ikväll åker jag in till Helsingfors för att hälsa på min farbror och förhoppningsvis åka upp till deras stuga ikväll... annars blir det imorrn bitti...

Bilder kommer jag nog inte lägga in här förrän jag är hemma igen.. men då kommer det nog bli en del bilder... så tålamod mina vänner.. det kommer mer...

Semestern har börjat!

Psssh... en kall semesteröl öppnad... måste ju vätska upp lite när man packar o har sig...=)

Jag har lånat en stor hockeybag från jobbet, för att få med mig all packning... dock så känns det lite som att jag kommer gå över de 20 kg som man får ha med sig.. men men.. det ska nog ordna sig...

Känns bra skönt att komma iväg... ska bli skoj att träffa alla igen... det är så sällan jag får träffa släkten...

Jag ska försöka blogga lite smått när jag är där.. men kan inte lova något.. däremot så kommer nog kameran gå varm.. men bilderna lär nog dröja...

Min kära mage...

Det dök upp en fråga om hur min mage mår nu...

Jag har fått alla provsvar nu, och inget visade på någon allergi, men jag har ändå valt att plocka bort gluten och laktos ur min kost senaste två veckorna, vilket i sin tur har lett till att min mage har mått som en mage ska... normalt!

Min tanke är att äta strikt kost utan gluten och laktos, ungefär en månad för att se om min mage reagerar trots att jag plockat bort detta...de två veckor som jag har kört utan, talar för att det fungerar fint.

Det är en otroligt skön känsla iaf att kunna få ha en normal mage...jämfört med en mage som ska på toa stup i kvarten...

Skön känsla...

Träningsvärken börjar smyga sig på... var ju på gymmet igår och körde ett rejält ryggpass.. och vaknade med träningsvärk redan imorse.. men det lär ju inte bli sämre värk efter dagens klättring.. men ack så skönt det är med träningsvärk... me like!!!

Härlig dag!

Idag så har det varit en riktigt skön dag.. fått valuta för timmarna...

Bärjade med klättring tillsammans med Zäta och Karin från jobbet... på sjukhuset här i stan finns det ett klätterrum.. och dit stack vi.. otroligt skoj, men jobbigt.. det är något som jag kommer fortsätta att hänga med på, för det är en grym träning...

Efter det så drog vi ner på stan och handlade med oss en sallad och stack iväg till Bergefjärden för att njuta av solen.. sola och bada.. härligt härligt.. dock lite kalla vindar idag...

Här kommer lite bilder från klättringen...

178909-295

178909-298

178909-297

178909-296

Goda och dåliga nyheter...

Börjar med de dåliga nyheterna...

Än en gång så har monsterfiskarna visat sig starkare än mig...
Vi var precis nere vid selångersån och fiskade lite.. testade på att kasta på ett nytt ställe.. och jag fick ett hugg snabbt på ett av mina favoritdrag.. som gick sönder, så jag fick byta till ett annat som funkar bra på gädda.. tio kast senare fick jag ett jäkla hugg... och det drog ut lina. Sakta började jag jobba med fisken... som kändes tung...men jag hade ett svårt hinder framför mig.. nämligen ett träd som hade fallit ner precis vid strandkanten.. och det var precis intill det här trädet som jag fick hugget.. och givetvis så lyckades fisken snärja in sig och linan i trädet... och efter mycket om och men.. så lyckades han slita sönder min tafs... jag hade inte ens chans att vinna den kampen...
Dock så fick Matte o jag se monstret.. och det var en stor fin gädda som kan ha legat på närmare 5 kg... trist trist...
Jag har inte så mycket flyt just nu med fisket alltså...

Dock så fick vi lite goda nyheter idag... vi fick besked om att vi får fortsätta ytterligare en månad till på jobbet, till att börja med...september ut.. så det känns kanon.
Det ser ganska så lovande ut med jobbet.. är troligen fler platser än väntat som kommer att behöva fyllas.. och då hamnar både jag och Matte bra på det...

Imorrn så blir det lite klättring med ett par kollegor.. sen tror jag att vi kommer dra till Tranviken för att bada och spela lite beachvolley.. ser ut att bli en strålande dag imorrn...

Heroes!

Ja, nu har jag sett klart på säsong ett av Heroes... och jäklar vilken sjukt bra serie.... jag tyckte att Prison break var den bästa serie jag har sett (säsong ett då)..men jag undrar om inte Heroes slår den...

23 avsnitt som alla har varit hur bra som helst....och jag kan varmt rekommendera folk att se den...

En bild av sommar...

Det här... det är njutning för mig... en solig dag med fiske.... underbart!

fiske

3300 i timlön...

Ja, tänk om man hade det dagligen.. det hade inte varit fel det...

Men nu fick jag nöja mig med att vinna $1200 på 2½ timme.. men ack ack.. det kunde ju varit $2450 istället... spelade illa heads-up... men men.. $1200 är inte fy skam...=)

Uppdatering #4...

Vår sista dag tillsammans tillbringade vi på Alnön och uppe på norra berget...
Jag hittade ett sommarställe på Alnön som jag hade köpt omedelbums om jag hade haft 1½ miljon som bara låg och samlade damm.. helt underbart ställe!

Utöver de bilder ni har sett, så har det ju varit casinokväll och lite middagar.. och mamma har passat på att kolla lite på stan de dagar jag har jobbat...

178909-292

178909-291

178909-290

Uppdatering #3...

När vi var på brandstationen i Sundsvall på ett litet besök, så hade vi turen att Per (Karre) jobbade.. för han kom med ett erbjudande som inte gick att tacka nej till.. han skulle nämligen upp och flyga till helgen, och frågade om inte vi ville följa med.. och självklart så ville vi det... det var en helt perfekt dag!

178909-289

178909-288

178909-287

178909-286

178909-285

178909-284

178909-283

Uppdatering #2...

Jag hade lovat mamma att hon skulle få följa med mig till jobbet en dag, och stanna hela dagen så hon har lite koll på vad vi egentligen gör om dagarna...

Hon fick ju åka lite med stegbilen.. Mrtin och Magnus assisterade mer än gärna....

Vi hade ett par larm under dagen med, så hon fick se oss lämna de sköna fåtöljerna mitt i lunchen för att rusa ner till larmställen och byta om...

178909-282

178909-281

Uppdatering #1...

Ja, då kommer första uppdateringen.. jag får ta det här i delar...

Det här är bilder ifrån Vättaberget uppe i Liden... ett ställe med en gudomlig utsikt ner över Indalsälven...dessutom så var vi inne i en liten mysig kyrka och kikade som jag inte kommer ihåg namnet på i nuläget....

178909-280

178909-279

178909-278

178909-277

178909-276

178909-275

Bara lugna.. det kommer...

Nädå.. jag har inte gått under jorden.. har inte hunnit med att blogga bara.

Mamma och jag har haft några riktigt skojiga dagar... och igår åkte hon hem.

Jag lovar att skriva ett inlägg imorrn med vad vi har gjort och lite bilder... så ha lite tålamod till mina läsare... en uppdatering kommer snart...