Måste skriva av mig lite...

En dag har gått sedan jag fick samtalet från mamma, att Thomas hade somnat in.

 

Just i det ögonblicket, så kände jag inget alls, jag bara sa ok och vi sa bara några få ord, sen la vi på.

 

Det tog nästan en timme innan det hela trillade igenom, och jag insåg vad mamma hade sagt, och då slog det ner som en blixt från klar himmel. Tårarna rann nerför kinderna i mängder och bröstet värkte.

 

Nej, det kan inte vara sant, Thomas kan inte vara borta, han som återhämtat sig så otroligt bra efter sin stora hjärtoperation, han som lät så pigg sist jag pratade med honom.

 

Jag kan fortfarande inte ta det till mig, jag har förstått att han är död, men jag kan inte ta det till mig, jag kan bara inte!

 

Ett tiotal gånger har jag tänkt att jag ska knappa in hans nummer och ringa, för att få höra honom svara på sitt speciella sätt: ”Wärdshuset Kastanjelund, Thomas Norrman.” och sen få höra glädjen i hans röst när han hör att det är jag som ringer.

 

Han blev alltid så glad när jag ringde och han nämnde alltid att jag måste komma och hälsa på honom snart igen, så att vi kunde äta lite gott och öppna nån god flaska vin ur hans vinsamling. Han drack ju så sällan vin själv.

 

Alla säger att man ska minnas alla bra minnen och de fina stunderna, men mina tankar handlar så otroligt mycket om det faktum att Thomas aldrig fick chansen att verkställa sina drömmar som han hade tänkt ta tag i den dagen han sålde Kastanjelund och gick i pension. Visst, en stor del av hans dröm har hela tiden varit att sköta om Kastanjelund, men på senare år har det vänt emot tankar på att sälja det hela och dra sig tillbaka.

 

Sist jag var nere, vilket var i december när han var nyopererad, så visade han mig ritningarna på hans sommarhus i Vansö, hur han skulle bygga ut så att han kunde bo där på sommaren och njuta av den härliga svenska sommaren, för att sen eventuellt kunna skaffa sig ett hus i Italien där han kunde bo bland vinrankor och njuta av lugnet där.

 

Det var ofta han och jag pratade om Italien och hans drömmar om att kunna sitta på trappen vid ett hus i någon dal med vinrankor, smutta på ett glas vin och röka en cigarr.

 

Trots att Kastanjelund var hans liv, så började han blicka framåt mot en härlig pension, då han för en gångs skull inte skulle behöva gå upp kl 6 för att ordna frukost till hotellgäster, utan kunde gå upp precis när han kände för det.

 

Jag önskar så otroligt mycket att han hade fått uppleva sin pension, att han hade fått leva det lugna livet i några år iaf, för nu känns det som att han inte fick tid att komma till ro.

 

Mamma som besökte Thomas på sjukhuset när han hade gått bort sa det till mig, att det inte såg ut som att Thomas var rofylld när han låg där, och jag kan tänka mig att han inte hade funnit sitt lugn än.

 

Dock så hoppas jag att han sitter på en altan någonstans nu, och blickar ut över ett stilla hav, eller ett stort fält med vinrankor och får njuta av den där cigarren och goda vinet, jag hoppas att han

 

En annan sak som smärtar inom mig, är det faktum att jag aldrig berättade för Thomas hur mycket han betydde för mig, men han var inte den typen av person som pratade om känslor, inte med mig iaf. Men någonstans inombords tror jag att han ändå vet att jag älskar honom.

 

Dock så är jag otroligt glad över att jag gav honom en stor varm kram sist vi sågs, innan jag åkte hem till Sundsvall igen.

 

Jag kan inte förstå att du är borta Thomas, jag vill inte att det ska vara sant.

 

Tårarna rinner och de kommer nog göra så ett bra tag, sorgen är stor och saknaden enorm. Vi är många som är chockade och oförstående.


Kommentarer
Postat av: Schnappi

Vännen min, jag vet hur det känns och vad du går igenom. Det tar tid och det tar tårar och det är bara att låta sorgen ta sin tid. Det blir lättare sen även om man alltid kommer ha en saknad efter människan. Och jag lovar att han visste hur mycket han betydde för dig. Stor kram från mig.

2008-07-03 @ 19:37:03
Postat av: Maddy

Beklagar sorgen...men kom ihåg att fasen efter livet är det egentliga livet...kramar!

2008-07-03 @ 20:12:25
URL: http://freakygozzip.blogg.se/
Postat av: Majken

Beklagar verkligen sorgen. Verkligen.

Där ser man kunde nästan tro att det var frågan om en canon.

with canon you can.

2008-07-03 @ 21:13:00
URL: http://majkenhenaesjohansson.blogg.se/
Postat av: Anna-Viktoria

Tänker på dig... Det lilla jag träffade Thomas så kändes han som en genuin och äkta människa.. iaf var det så jag upplevde honom.

[massa massa kramar]

2008-07-03 @ 22:13:03
URL: http://annaviktoria.blogg.se/
Postat av: Anna-Viktoria

Tänker på dig... Det lilla jag träffade Thomas så kändes han som en genuin och äkta människa.. iaf var det så jag upplevde honom.

[massa massa kramar]

2008-07-03 @ 22:13:06
URL: http://annaviktoria.blogg.se/
Postat av: Lillan

Vet att jag skrev en del i sms:et häromdagen, men du ska veta att jag verkligen lider med dig. Känner igen känslan att aldrig få berätta, aldrig få visa att man älskade dem. Vet hur det är att mista sin "far".

2008-07-04 @ 09:48:02
URL: http://sandsten.blogg.se/
Postat av: MissEllie

Även om jag inte känner dig så förstår jag precis den "orättvisa" och sorg du känner. Det är aldrig rättvist och det är mycket minnen och tankar som dyker upp i efterhand på saker man borde gjort & sagt. Livet är dock sällan rättvist, men jag tror på att livet efter döden är mycket bättre, om det inte vore det, vad har vi då att leva för? Beklagar sorgen och skicka stor kram Ellie

2008-07-04 @ 19:05:33
URL: http://missellie.blogg.se/
Postat av: stark

min erfarenhet säger mig att dom som inte gillar att prata känslor ofta ser allvarligt på sånt, och vet vilka som älskar en utan ord. ja törs nästan lova att han visste även om ja inte känner nån av er. och gjorde var han av nån anledning inte säker kan du ge dig fan på att han är det nu. hoppas det känns bättre snart.

2008-07-04 @ 21:24:24
Postat av: Lollo

Oj. Beklagar förlusten.. Räknade inte med att läsa om detta. Efter detta så kommer vi till en bättre plats. Där känner vi ingen smärta eller känner någon sorg. Det är tyngst för oss som finns kvar. Som känner saknaden av de som lämnat oss.. Om det är till någon tröst, ni ses en dag igen..

2008-07-05 @ 07:53:29
URL: http://mammalollo.blogg.se/
Postat av: Madde & Agnes

Puh, jag började gråta av din blogg... ofattbart fint skrivit! Jag beklagar så mycket Salmin.. och vet du vad? Jag tror att även om du aldrig berättade för honom om hans betydelse i ditt liv så VET han nog om de inom sig.. Även om han inte fick nå alla sina drömmar innan sitt avslut här i världen så tror jag någonstans att han ändå ler av lycka, där uppe där han är, över de som han faktsikt FICK uppleva.. Kämpa på Salmin, de är hårt, jobbigt och tufft.. men Tomas mår bättre där! Varma kramar!

2008-07-06 @ 06:28:09
URL: http://bengtssonmadeleine.blogg.se/
Postat av: Peter Andersson

Beklagar sorgen. Vet hur du känner då min egen mamma gick bort efter en hjärnblödning vid 48-års ålder. Tänker på er!

2008-07-06 @ 14:50:16
URL: http://pppeter.blogg.se/
Postat av: Jenna Vixsie

Beklagar sorgen, SÅdan är hemskt, jag vet när min pappa gick bort det känns fortfarande tugnt fast det har gått 2 år. men tänkt positivt han har det bra och tiden läker alla sår. jag hopaps att du mår snart bättre

Sköt om dig och ha det bra

Kram

Jenna

2008-07-07 @ 08:33:11
URL: http://www.ladynesseo.com
Postat av: DELANIE

Nice blog :) Many hugs Delanie!

2009-03-10 @ 11:41:41
URL: http://sabinadurebrandt.blogg.se/
Postat av: Janina - Modellen som skiter i alla måsten

Beklagar sorgen :( Dom där samtalen är aldrig roliga att få. Tyvärr så drabbas vi alla av dom innan det är klart men det är lika jobbigt varje gång. Det låter som att han hade ett bra liv iaf, det han fick & jag är säker på att han genomför alla sina planer för fullt där uppe nu :) Kom ihåg dom bra minnena! Det är dom som betyder..

2009-03-26 @ 00:08:21
URL: http://janinanaslund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0